Op zoek naar de oorsprong van de Mexicaanse hangmat

3 januari 2016 - Mérida, Mexico

_DSC0176

De  Mexicaanse hangmat wordt gemaakt in Yucatan Mexico door de Maya's die daar leven. Daarom vertrokken wij in november 2015 naar Merida, Yucatan, Mexico om meer te weten te komen over deze hangmat. En natuurlijk deden we dat niet zo maar. We verkopen namelijk deze prachtige hangmatten in heel Europa.

DSC_0239

Onze leverancier is gevestigd in Merida. Daarom was Merida onze eerste stop.
Merida is een fantastische stad om een paar dagen door te brengen. Natuurlijk ook hier de bekende straatverkopers en winkels die Mexicaanse hangmatten verkopen. In de meeste gevallen worden fantastische verhalen over de hangmatten verteld, die van geen kant kloppen. Beste is even in je hotel te vragen naar een betrouwbare hangmat leverancier.

Vanuit Merida hebben we een dagtrip gemaakt naar de Maya dorpen waar de Mexicaanse hangmatten gemaakt worden. Het centrale dorp is voor de hangmat productie is Chemayel.

_DSC0118Vanuit hier wordt voor onze leverancier de hangmat productie gecoördineerd. Alhoewel je het eigenlijk geen "productie" kunt noemen. men heeft de hangmat op het weefgetouw staan en werkt eraan als men zin heeft.

Het weven van het ligbed en het bevestigen van de draaglijnen en het maken van de "draagogen" zijn specialismen. Vaak door verschillende personen gedaan. En vaak op verschillende locaties.

Als de hangmatten gereed zijn worden ze naar Merida vervoerd voor een grondige kwaliteitscontrole en vervolgens verscheept naar de klanten in Mexico en de rest van de wereld. Onder andere naar ons in Nederland.

_DSC0180

Vanuit Nederland verkopen we de Mexicaanse hangmat in heel Europa via 5 websites : in Italie als : amaca messicana, in Frankrijk als hamac Mexicain, in Duitsland als Mexikanische Hängematte en in Engeland als Mexican Hammock.

BBBZZ0green2BBBZZ0orange

Al met al een prachtige reis waarbij we veel gezien hebben van het niet toeristische Mexico. Graag hadden we ook bij de leveranciers van de Mexicaanse dekens langs gegaan. Echter deze delen van Mexico vonden we te gevaarlijk. Eigenlijk is het schiereiland Yucatan momenteel het enige deel van Mexico waar je onbezorgd kunt rondreizen.

Dan maar in 2016 naar Zuid Amerika om daar achter de geheimen van de Braziliaanse of Peruaanse hangmat te komen. Daarover dan weer meer. Echter nu kun je natuurlijk al kijken op onze site voor een prachtige hangmat of Mexicaanse deken.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl