Naar Andalusië voor de Manta mexicana

28 december 2016

Waar kun je beter foto's maken van een "Manta Mexicana" dan in Andalusië in Spanje. Andalusië heeft een nauwe verbondenheid met het koloniale Mexico. Lange tijd had Sevilla het alleenrecht van de handel met Mexico. Ook landschappelijk is er in delen van Andalusië een Western sfeer. Dit blijkt wel uit het feit dat hier veel Westerns worden opgenomen.

Even terug naar onze Mexicaanse deken oftewel de Manta Mexicana. We hebben besloten om na Nederland, Duitsland, Frankrijk, Italië en Engeland ook in Mexico onze Mexicaanse dekens en Mexicaanse hangmatten (hier Hamaca Mexicana genoemd) te gaan verkopen. En dus naar Spanje om foto's te maken, ter plaatse te kijken welke zaken op internet naar voren komen en om verder de markt te verkennen.

Gelijk er maar een rondreisje aan vast gekoppeld. Geland en gestart in Malaga. Vervolgens het rondje Granada, Sevilla, Costa de Sol gedaan. Cordoba overgeslagen want we hadden wel genoeg Moorse hoogtepunten gezien.

Ook nog even een tussenstop gemaakt in Cormona. Leuk plaatsje, vlak bij Servilla.

We kunnen de hoogtepunten uitgebreid beschrijven, echter ik denk dat alle bekende foto's voor zich spreken. Veel Moorse vestingen en kastelen. Het Picasso museum in Malaga, en niet te vergeten de pensionado's aan de Costa del Sol.

Ik wil wel echter wel twee hoogtepunten noemen in de rondreis die we gemaakt hebben. De eerste is een triviale, maar daarom niet minder waar. Het Alhambra in Granada. Granada is verworden tot een toeristische enclave, maar het Alhambra blijft iets wat je gezien moet hebben. Met recht een van de hoogtepunten om te bezoeken in Spanje.
De tweede is Sevilla. Ook toeristisch, maar dermate groot dat het toch een stad blijft met een eigen karakter. Mooie wijken en winkelstraten. Goede restaurants en veel bezienswaardigheden.

Volgende keer denk ik naar Denemarken. Ook hier zijn we begonnen met onze mexicansk hængekøje en  mexicansk tæppe te verkopen. Na onze reis naar Spanje denken we dat ook het bezoeken van Denemarken voordeel kan hebben. Je loopt in het land zelf altijd tegen zaken aan waar je anders niet op gekomen zou zijn.

Trouwens Spanje is ons redelijk goed bevallen. Een beetje tegenvallen vond ik de Spanjaarden.  We hadden gedacht dat ze net zo uitbundig en levendig zouden zijn als de Italianen. Helaas, ze zijn vaak een beetje somber. Of de zwaarte van het leven op ze drukt, net zo als dat tot uiting komt in de Flamenco.  Wat dat betreft blijven we toch grote aanhangers van de Italië.

In Italië verkopen we onze amaca messicana en Coperta messicana ook via onze Italiaanse site. Maar natuurlijk kun je ook op onze Nederlandse site altijd terecht voor een hangmat of Mexicaanse deken. In Nederland zijn we begonnen met de Mexicaanse hangmat te verkopen. Zie ook onze verhaal over onze reis naar de Mexicaanse hangmat op reislogger of op onze site. Daarna de hangmatten business uitgebreid met de hangmat uit Brazilië. Om ook in de winterperiode door te kunnen gaan met de verkoop hebben we ook de Mexicaanse deken aan ons assortiment toegevoegd.

Meer info over Italië en met name Piemonte kun je vinden op onze blog Italiaanse Kleuren. Wij komen vaak in Piemonte en geven op onze blog allerlei leuke tips over wat er te doen is in Piemonte. Geschreven vanuit onze persoonlijke beleving, dus geen toeristische dooddoeners, maar leuke kleine wetenswaardigheden en attracties.

Trouwens nu ik het over Italië heb. Een Italiaanse kennis vertelde me dat in het algemeen de Italiaanse olijfolie beter is dan de Spaanse olijfolie. Heel speciaal, want als je in het oosten van Andalusië bent zie je alleen maar olijfbomen, olijfbomen, olijfbomen, olijfbomen ........ Dus ik was echt in de veronderstelling dat Spanje het olijfland bij uitstek zou zijn. Of zou het wellicht toch teveel op de massa gericht zijn, net zoals bij het toerisme aan de Costa del Sol. Ik heb er trouwens niet veel van gemerkt van mindere olijfolie. De olijven zelf vond ik zelfs heel lekker.

En ja, je hebt  Andalusië in de winter niet echt gezien, als je de pensionado's aan de Costa del Sol niet hebt gezien. Ik vond het speciaal en ook wel een beetje triest eigenlijk. Ontheemde mensen. Maar wel van allerlei nationaliteiten, dus wellicht goed voor onze hangmatten en deken business.

Veel Engelsen : klanten dus voor een Mexican Hammock of een Mexican blanket en veel skandinaviërs voor een mexicansk haengekoeje of mexicansk-taeppe. Alhoewel ik denk dat ze meer aan een deken hebben dan aan een hangmat. Of ze daar met hun stramme lijven nog in komen is namelijk de vraag. Een dekentje over de verkleumde beentjes aan de Costa del Sol is natuurlijk altijd lekker.

Volgende keer meer over de pensionado's aan de Costa de Sol. Dat vond ik toch wel fascinerend. En de Costa del Sol zelf. Hoe een eenvoudige vissersplaats als Torremolinos zich in 50 jaar tijd transformeerde tot een gigantische badplaats. Onvoorstelbaar bijna als je de oude foto's ziet. Maar terug is haast niet mogelijk. Alhoewel Torremolinos, na alle verhalen die ik erover gehoord had, nog best mee viel.

Al met al dus interessant om heen te gaan : Andalusië. Wij gingen in November en hadden toch aardig wat regen. Achteraf bleek dit te verwachten geweest. Denk dat een betere tijd oktober is of begin november. Nog lekker warm, eventueel nog mogelijk om in badpak op het strand te liggen. En omdat het seizoen zo goed als afgelopen is nog steeds heel rustig en daarmee ook goedkoop.

De autohuur was trouwens heel goedkoop. Inclusief verzekeringen zo'n 120 euro voor een week. Dus daarvoor hoef je het niet te laten. Wel het "toeristische gedoe" bij het afhalen van de huurauto over krasjes etc. Heel vervelend. Had ik nog nooit meegemaakt. Echter verder bij het inleveren van de auto geen problemen gehad.